Hazánkban is hódít a Marketplace

Lehetséges, hogy Zuckerberg legújabb fejlesztése még a hazai ingatlanpiacot is átalakítja?

A Facebooknak természetesen nem titkolt szándéka, hogy a felhasználók az internetre szánt idejük minél nagyobb részét töltsék a közösségi oldalon, így szolgáltatásaikkal igyekeznek bekebelezni minden olyan online szférát, melyek népszerűek az internetezők körében.

Amerikában már tavaly októberben életbe lépett a funkció, mellyel a felhasználók lényegében bármit eladhatnak és vásárolhatnak egymás közt, idén augusztustól pedig újabb 17 országban, köztük Magyarországon is elindult a Marketplace nevű szolgáltatás, melynek célja a netes apróhirdetés piac meghódítása.

market

A bolhapiac jelenség gyakorlatilag azóta létezik a Facebookon, mióta a Csoportok funkció megjelent, hiszen az emberek szinte azonnal elkezdték ilyen jellegű tevékenységre használni. Ezt felismerve már 2015-től bevezettek adok-veszek csoportokat, melyek óriási népszerűséget produkáltak. A Marketplace ennek továbbfejlesztése, lényege, hogy egyrészt a csoportoknál hatékonyabb módon zajlik rajta az értékesítés, másrészt hirdetéseinket ezentúl bárki láthatja.
A szolgáltatás minden Facebookozó számára ingyen elérhető, eladóként és vásárlóként egyaránt. A mobilappban is gombot kapott, tehát külön alkalmazás letöltésére sincs szükség. Saját hirdetésekre továbbra is használhatjuk a csoportokat, ha viszont a Marketplace-re töltjük fel őket, azokat bármelyik adok-veszek csoportban megjeleníthetjük, melynek tagjai vagyunk.
Elsősorban a földrajzi közelünkben megtalálható hirdetéseket ajánlja fel nekünk a rendszer, de kategóriákkal, árparaméterekkel, távolságok beállításával szűrhetők a találatok, melyek közt a 20 forintos házi tojástól a sokmilliós ingatlanokig bármit találunk. Ezek azonban csak saját országunkon belüli hirdetések, ilyen módon tehát az Ebay vagy az Amazon nem számít majd közvetlen konkurenciának.

market2

Más a helyzet a hazai apróhirdetési oldalakkal, akikre nézve várhatóan óriási veszélyt jelent majd a Facebook új fejlesztése. Egyrészt azért, mert a felhasználók száma eleve sokszorosa az említett oldalakénak. Másrészt a Facebook gyakorlatilag minden olyan fontos funkciót felkínál, amit a Vatera, vagy a Jófogás, az eladókat viszont sokkal könnyebb ellenőrizni, hiszen saját profiljukhoz vannak kötve, a felhasználók egymás iránti bizalma így nagyobb, hisz láthatják egymás profilképét, lakókörnyékét, a közös ismerősöket, stb. A kommunikáció is egyszerűbb és hatékonyabb, hisz a már jól megszokott Messengert használhatják beszélgetésre, melyben egyébként Amerikában még pénzküldő szolgáltatás is helyet kapott.

Zuckerberg újabb hódításai nem csak a Vaterát, a Jófogást és a többi hasonló oldalt hozzák nehéz helyzetbe, az ingatlanpiacra is erős hatással lehet a Marketplace. Az ingatlan szolgáltatásokkal foglalkozó cégek, ügynökségek eddig jelentős pénzeket költöttek arra, hogy hirdetéseik kiemelt helyeken jelenjelenek meg és minél több emberhez eljussanak. A Facebookon ezzel szemben, ha valaki feltesz egy hirdetést egy ingatlanról, azt azonnal az összes környéken lakó, ingatlant-kereső láthatja. A felhasználók létszáma miatt az elérés tehát sokkal nagyobb, mint azokon a felületeken, melyeket eddig az ingatlan értékesítők használtak. Az emberek többségének bizalma és megítélése eddig sem volt feltétlenül pozitív az ingatlan ügynökségekkel szemben, most azonban ingyen juthatnak olyan hirdetési lehetőséghez, melyek hatékonyabbak, mint amit a legtöbb ilyen szolgáltató kínál.

Helyt kap még a szolgáltatásban egy olyan rendszer is, melyekkel szűrni próbálják a visszaéléseket, trükközőket, nem fizetőket, veszélyes termékeket. A vásárlók hasonló oldalakon megszokott módon itt is értékelhetik a tranzakciókat, küldhetnek visszajelzéseket az adás-vételt követően.

market3

Reklámok egyelőre nem kaptak helyt a Marketplace-ben, így fontos kérdés még a jövőre nézve, hogy akarnak e hirdetéseket elhelyezni a rendszerben. Illetve kíváncsian várjuk a konkurens szolgáltatások azon törekvéseit és fejlesztéseit, melyekkel megőrizni próbálják majd felhasználóikat.

A témáról az Indexen olvashatunk még részletes cikket. (https://goo.gl/7LNDcv)

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s