Igen, mi mind egyéniségek vagyunk!

personalization-guys-me

Aki nem egy barlangban meditálva kereste lelki üdvét az elmúlt három évben, annak nem kell hangsúlyozni, mennyire fontos az perszonalizálás az online marketingben. Annak ellenére hogy mindenki tudja mit és miért kell tenni, nagyon kevesen teszik ezt meg ténylegesen is, vagy éppenséggel jól.A marketinges szakmát ritkán kell noszogatni, hogy új eszközöket próbáljon ki, az alkamazás szándéka azonban korántsem egyenlő azzal, hogy hatékonyan tudjanak ezekkel bánni. A fenti megállapítás még sosem volt ennyire igaz, de ismerjük el, nehéz területről van szó, és jellegéből adódóan nincs is tuti recept a megoldásra, mi azért mégis megpróbálunk némi iránymutatást adni. Klasszikusan három problémakörön szokás fennakadni:

1.Szegmentálás: Hogyan alakítsuk ki a megfelelő célcsoportokat?

Rengetegen esnek abba a hibába, hogy nem a valós felhasználói körüket kezdik el szegmentálni, hanem valamilyen elképzelt, ideális kört. Nehéz azt is eldönteni, hogy mi az a tényező, mi az a jellegzetesség, ami mentén szegmentálni kell, illetve érdemes a fogyasztók körét. Nincs egyszerű megoldás, de jól jön a marketinges véna. Biztosan van egy-két ötlet, hogy milyen perszonalizált szolgáltatás passzolna leginkább a termékkörhöz, illetve egy-egy termékhez. Nincs más feladat mint megkeresni azokat a pontokat, amik segítségével jól szűrhetünk azokra a fogyasztókra, akik feltételezésünk szerint ennek megfelelnek. Érdemes folyamatosan más-más adatokkal kísérletezni, míg megtaláljuk az ideális feltételt, szélsőséges helyzetben beigazolódhat, hogy eleve rossz volt a feltételezés, vagy túlságosan szűk az a tábor, aki nyitott lehet az adott termékre, de ezzel is értékes tapasztalatokra teszünk szert

2.Biztos jobban működik a személyre szabott élmény? Egyáltalán nem!

A fogyasztói döntés egy roppant komplikált, sok összetevőből álló folyamat. Nem biztos, hogy jobb számokat generál, ha az évszázad esőzését elszenvedő fogyasztói körnek kínálunk esernyőket és esőkabátokat, mintha ugyanazoknak az épp akciós termékeket jelenítenénk meg. A legjobb indikátor sokkal inkább a múltbéli tapasztalat, a régebbi vásárlások, illetve a jó taktika az ezek mentén megvalósuló klasszikus keresztértékesítés. Ebben az esetben is a kísérletezés az, ami jó választ adhat, a lényeg hogy ne szegje kedvünket, ha elsőre nem találjuk meg az ideális megoldást, hiszen jó esély van rá hogy tényleg így lesz.

3.Hogyan mérhetők a hatások?

Ahogy bármely más marketing eszköz sikerét is mérhetjük: konverzióban. Más kérdés, hogy elképesztően nehéz egyszerre ennyi futó kísérletet követni, ráadásul ami működik az egyik termék esetében, az egyáltalán nem biztos hogy a többinél is fog. Könnyen elszaladhat az emberrel a ló, ha mindent egyszerre és azonnal akar, a helyzet rögtön kaotikussá válik. A nyerő stratégia két részből áll, az első magától értetődően a fokozatosság. Egyszerre csak annyi dologgal kísérletezzünk, amit követni is tudunk, és ami nem veszélyezteti a mindennapos ügymenetet.

Másodsorban változtassunk a megközelítésünkön. Nem feltétlenül egy adott termékkörhöz keresünk nyerő stratégiát egy-egy kísérlettel, hanem fogyasztóinkat ismerjük meg minél jobban. Minden egyes sikeres, sőt sikertelen próbálkozással egy lépéssel közelebb kerülünk a teljes feltérképezésükhöz, aminek következtében idővel lényegesen lerövidülnek, könnyebbé válnak ezek a dilemmák.

A megoldás tehát tanulni, tanulni, tanulni! A perszonalizáció lényegében nem jelent újdonságot, korábban is a célcsoportjainkról rendelkezésre álló információk alapján alakítottuk ki a stratégiát, am alapján megszólítottuk őket. Ma mind az információk, mind a megszólításhoz használható eszközök olyan elképesztően kibővültek, hogy lényegében célcsoporton belül is új célcsoportokat képezhetünk, vagy teljesen újakat alakíthatunk ki. Lényegesen összetettebbé, nehezebbé vált a feladat, de érdemes beletanulni.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s