Chatbot forradalom

ROBOLUTION!

A Facebook tavaszi bejelentése a Messengerbe integrálható chatbotokról az utóbbi évek egyik legnagyobb hatású fejleménye lehet a digitális marketingben. Habár sem a chatbot fogalma, sem alkalmazási lehetőségei nem számítanak újdonságnak, a legnépszerűbb közösségi portál lépése 900 millió potenciális vásárló elérését teszi lehetővé egyetlen fejlesztéssel, egyetlen platformon.

Persze ez nem feltétlenül magyarázza az egyre-másra felbukkanó mesterséges „intelligenciák” jelenségét, színrelépésük több szempontból is időszerű, számos, egyes esetekben kifejezetten negatív trendre is kiváló választ jelenthetnek. Utóbbira kiváló példa a telefonapplikációk népszerűségének visszaszorulása, legalábbis ami a letöltési hajlandóságot illeti. Márpedig a valóban egyedi, hatásos felhasználói élményt száz százalékosan csak akkor tudjuk biztosítani, ha a teljes folyamat a legapróbb részletekig saját kontroll alatt marad, ennek pedig továbbra is az app a legjobb eszköze. Más kérdés, hogy mióta mindenkinek, és mindenki kutyájának saját applikációja van, nagyon könnyű elveszni az „appzajban”. A chatbot már csak azért is könnyen beválhat, mert éppolyan egyedi és új terület, mint pár éve az alkalmazásoké, szinte bizonyosra vehető hogy számos gyengécske próbálkozás jut majd egy valóban kimagasló darabra. Vagyis aki idejében kapcsol, és minőséget  tud letenni az asztalra, az hatalmas előnyre tehet szert.

Lássuk be, azt az eszközt, amit ma telefonnak hívunk, legkevésbé telefonálásra használjuk. A használat mikéntjét feszegető kutatások rendre az üzenetküldést hozzák ki a top három funkció egyikeként. Ez a platform azonban eddig egyáltalán nem, vagy csak nagyon korlátozottan állt a marketingesek rendelkezésére, a chatbotok azonban lényegében egy teljesen új területet tudnak bevonni a marketingmixbe. Miért is ne bonyolítanánk le a teljes felhasználói interakciót egy chat ablakon keresztül ahelyett, hogy arra kényszerítenénk a potenciális vásárlót, hogy appok és weboldalak között ugráljon? Elég csak megnézni az ázsiai példát. Az 570 millió felhasználót magáénak tudó WeChat lényegében ugyanazt valósította meg amit most a Messenger, illetve a Facebook ígér. Felhasználóinak napi rutin az üzenetküldőn keresztül ételt rendelni, időpontot foglalni vagy vásárolni. Nem csoda, hogy az újonnan induló vállalkozások előbb hozzák létre WeChat profiljukat, mint dedikált weboldalaikat és applikációikat. A különbség mindössze annyi, hogy a WeChaten nem feltétlenül botokat használ, többnyire beágyazott online felületekkel történnek a fogyasztói interakciók, de a lényeg ugyanaz: nem kell kilépni/elhagyni az üzenetküldőt azért, mert épp elintéznivalónk akadt.

Minden pozitív előjel és várakozás ellenére azért elmondható, a chatbot funkcionalitás elérhetővé tétele igen bátor lépés volt a Facebooktól, egy eddig teljesen ismeretlen, nem kipróbált terület előtt nyitotta meg a kaput, a kérdés most az, mennyire tudnak ezzel élni a vállalkozások. Jó chatbotot készíteni elképesztő kihívásnak ígérkezik, főleg hogy alig van még követendő példa. Emellett azt is szögezzük le, hogy a techvilágban szinte minden hónapra jut egy-egy forradalmi bejelentés, elgondolás, ami nem feltétlenül konkrét fogyasztói igényeken alapul, és messze több az, ami ezek közül szépen csendben elfelejtődik, mint az ami valóban beépül a mindennapjainkba. Lehet a chatbot is ilyen sorsra jut, van egy olyan gyanúnk hogy azon fog múlni, sikerül-e valakinek egy igazán egyedi elgondolással és perszer megvalósításával egyfajta húzó/referencia botot alkotni, aminek a sikere meggyőzi a nehezebben mozdulókat is.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s