Fellép a legális “uzsora” ellen a Google

credit-loans

Első alkalommal fordul elő, hogy globális érvényű tiltást ad ki a Google pénzügyi szolgáltatások széles spektrumára érvényes hirdetéseket illetően. Az érintett szolgáltatók felháborodása valamilyen szinten érthető, ugyanakkor sok együttérzésre nem számíthatnak, lévén az úgynevezett “payday lender”-ekről van szó.

A világ számos országában tevékenykednek olyan szolgáltatók, akik gyors készpénz kölcsönt kínálnak elképesztő kamatok mellett. Jellemzően az alacsony jövedelműek veszik igénybe ezeket a gyorshiteleket annak érdekében, hogy fizetésnapig orvosolják akut likviditási gondjaikat. Elméletben a havi bér beérkeztével törlesztenék a tartozásukat, azonban a csillagászati mértékű kamatoknak és késedelmi díjaknak köszönhetően lényegében elég egyszer – vagy akár egyszer sem – megbotlani ahhoz, hogy leküzdhetetlen adósságspirálba kerüljenek. Ahol az éves kamat akár három számjegyű is lehet, ott ez valóban nem különösebben nehéz.

Az etikailag és morálisan igen megkérdőjelezhető gyakorlat ellen már számos civil szervezet felemelte a hangját, de tevékenységüket eddig érdemben nem sikerült jogszabályi eszközökkel korlátozni. A statisztikák szerint ugyan évről-évre kevesebben vesznek igénybe ilyen hiteleket az USA-ban, azonban ezzel párhuzamosan az online csatornák térnyerése is világosan látszik. Ráadásul ezek nem is feltétlenül olcsóbbak: 375 dolláros hitelre online átlag 95 dolláros díjat számolnak fel, miközben személyesen ez “mindössze” 55 dollárba kerülne. Az online szolgáltatók a tavaly 40 milliárd dolláros piac forgalmának 40 százalékát bonyolították, s habár a Google lépésének következtében ugyan nem fognak eltűnni, lényegesen nehezebben találnak majd potenciális ügyfelekre.

Természetesen a találati listából nem fognak eltűnni ezek az online felületek, hirdetéssel azonban nem fognak tudni megjelenni július 13-tól. A Google eddig is kiállt a morálisan megkérdőjelezhető vagy egyenesen illegális tevékenységek hirdetései ellen, így például fegyvert, drogot, robbanóanyagot eddig sem lehetett hirdetni a felületein, de ez az első eset, hogy lényegében saját kezébe veszi egy olyan legális, társadalmilag azonban széles körben elítélt tevékenység elleni küzdelmet, ami ellen a törvényhozás látszólag tehetetlen. Habár ez a gyakorlat nem feltétlenül üdvözlendő, egyelőre nem sok kritika érte a Googlet ezzel kapcsolatban, ráadásul nem is ő az egyetlen tech-óriás, ami meglépte ezt, példának okáért a Facebookon sem engedélyezettek az ilyen hirdetések.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s