Reszponzív vagy adaptív?

shutterstock_173396519-e1436387759322Álságos a kérdés, hiszen ha mindig lenne univerzálisan jól működő megoldás, akkor a hasonló dilemmákkal sem találkoznánk. Mivel azonban egy egyelőre friss – a gyerekcipőben járó jelző talán már túlzás lenne, mondjuk inkább kamaszkorát élő – területről van szó, a mobil megjelenítésben bőségesen akad hasonló eldöntendő kérdés, ráadásul a piac hajlamos évekig a legjobban PR-ozott megoldás felé billenni, akkor is, ha számára nem az a legmegfelelőbb. A legtöbbet talán azzal tudjuk segíteni, ha röviden bemutatjuk az egyes megoldásokat, és azok legjobb alkalmazási területeit.

Kezdjük mindjárt a terület jelenleg uralkodó megoldásával, a reszponzív web designnal (RWD). Az RWD a legkézenfekvőbb megoldás jelenleg a piacon, ha egy szolgáltató mobilra optimalizált webes felületet szeretne, talán éppen ennek tudható be népszerűsége is. A klasszikus weboldalak fix méretű és elrendezésű designjához képest a reszponzív oldal mindig az adott képernyőmérethez igazodva változik, átrendeződik, megtartva a desktop felület valamennyi funkcióját és lehetőségét. Látszólag nehéz fogást találni ezen az alternatíván, hiszen elég egy felületet fejleszteni, illetve karbantartani, minden szolgáltatás maradéktalanul elérhető rajta, hol a probléma?

Nos ott, hogy hajlamosak vagyunk elfeledkezni pár dologról, például arról az apróságról, hogy okostelefont nem úgy használunk, mint egy desktop felületet. Az egyes navigációs felületek, menüpontok felépítése, működése lehet roppant kényelmes egy egérrel, de iszonyatosan problémás ha az ujjainkat kell használnunk. Aki próbált már többoldalas tartalom alatt az adott oldalra vivő kis számjegyet eltalálni a hüvelykujjával az tudja miről beszélünk. A másik alapvetés az épp a kijelzők csökkentett méretéből fakad, a szöveges tartalmat nem lehet a végtelenségig csökkenteni, a felhasználó türelme meg elég gyorsan elfogy, ha már egyetlen oldal teljes tartalmához kilencszer kell swipeolnia három különböző irányba. Ettől függetlenül van olyan oldaltípus, aminek kifejezetten jól állhat a reszponzív mobilmegjelenítés, jellemzően ilyen lehet egy hírportál, vagy a hangsúlyozottan egy-két féle tartalomtípussal rendelkező weboldal.

A komplexebb online felületeknek, például egy webshopnak már korántsem elegendő ez az alternatíva, bonyolultabb megjelenítés, rengeteg megjelenítendő adat és információ, a weben még lineárisnak ható, mobilon viszont szerteágazónak bizonyuló vásárlási folyamat, személyes adatok karbantartásának igénye, röviden: iszonyatosan nagy kihívás pusztán reszponzivitással átültetni mindezeket. Éppen ezért ezekben az esetekben jellemzőbb az adaptív design (AWD) alkalmazása, ami még betöltődés előtt meghatározza a platformot, majd annak megfelelően a hozzá tartozó, egyedi funkcionalitású felületre vezényli a látogatót. Ennek köszönhetően létrehozható például exkluzív, vagy kiegészítő jellegű mobiltartalom, ami nem feltétlenül az eredeti felület egy az egyben történő leképezése, ugyanakkor teljes mértékben képes kiszolgálni az egyedi mobil igényeket. Zavaros? Néhány példán szemléltetve kiderül miről is van szó:

A Maplin neve csak keveseknek csenghet ismerősen, ami nem csoda, tekintve hogy egy brit elektronikai áruházról van szó. Mobilfelületük a meglévő tartalom mobilra faragására kiváló példa, átstrukturált termékkategóriák, csökkentett töltésidő, sallangmentesítés jellemzi.

Az IKEA ennél tovább ment, ők elsősorban a termékek közti böngészésre helyezték a hangsúlyt, kiegészítve olyan funkciókkal – pl.: bevásárlólista, hol találom az adott terméket az áruházon belül – melyek a tényleges vásárláskor segítik a vásárlót. Egyfajta mobil, vásárlási segédletté alakították a mobilweboldalukat.

Az Adidas-nál a web-mobiltartalom konzisztenciája kapott elsődleges prioritást, mobilra szabták a vásárlási folyamatot, és ahol lehetett csökkentették a szükséges adatforgalmat, de megtartották a teljes webes tartalmat.

Nem esett szó még a dedikált mobiltartalmakról, melyeket egyre nagyobb mértékben használnak a szórakoztatóipar különféle vetületei: exkluzív videók, háttérinformációk, újranézhető epizódok, csupa olyan tartalom, ami az egyre általánosabbá váló multiscreen fogyasztói trendekre alapoz (pl.: TV nézés közbeni mobilhasználat).

Habár a fentiekből úgy tűnhet, nem törünk lándzsát az egyik vagy másik megoldás mellett, mindig az adott üzleti célok, és a meglévő online felület milyensége határozza meg, mire is van pontosan szükség. Ezt azonban alaposan át kell gondolni, hiszen mint ahogy ezen a viszonylag egyszerű dilemmán is látszik, a mobil jelenlét milyenségében óriási lehetőségek rejlenek, melyekből bőven profitálhat a leleményes kereskedő, vagy szolgáltató.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s