Így szerezz bevételt az applikációdból: a legfontosabb mutatók és kiszámításuk

Úgy érzed, hogy az app-fejlesztés körüli, ismeretlen betűszavak száma egyre csak nő? Azt kell, mondjuk, igazad van, hiszen az új technológiák megjelenésével, tesztelésével és integrálásával párhuzamosan egyre nő a vizsgálandó dimenziók száma. A most következő két részes blogposztunkban igyekszünk bemutatni a legfontosabb mérőszámokat, és azok számítását is. metrics

A jó hír az, hogy a-fejlesztők számára ma már sokkal több lehetőség adódik pénzt csinálni az applikációkból, mint korábban. A különféle mutatók komoly segítséget nyújthat annak megértésében, hogy miként használják az alkalmazásainkat, és mennyire vagyunk hatékonyak az abban rejlő üzleti lehetőségek kihasználásában. A rossz hír az, hogy ilyen mutatókból szinte végtelen számú van, így aztán igen nehéz kiválasztani közülük az igazán értékeseket. A következő két blogposztban bemutatjuk a legalapvetőbb mutatókat, méghozzá két csoportra: alkalmazáson belüli vásárlásokhoz, vagyis bevételszerzéshez kapcsolódó mérőszámokra, valamint hirdetési mérőszámokra osztva.

Bevételszerzési mérőszámok

  1. LTV, LT, eCPI, K

A „lifetime” vagy LT mutató azt az időszakot mutatja, általában hónapokban számítva, amennyi ideig valaki használja az alkalmazásukat. Minél hosszabb ez az időszak, annál jobb statisztikákra számíthatunk appunkkal kapcsolatban.

Az eCPI (effective cost per install) mutató az alkalmazás telepítésének tényleges költségét mutatja, vagyis azt, hogy mennyibe kerül, ha egy új felhasználó kezdi el használni az alkalmazásunkat. Egy jó alkalmazásfejlesztő ugyanakkor nem fizet minden egyes új felhasználó után, hiszen a virális terjedés is növelheti a letöltések számát. Utóbbit virális együtthatónak (K) nevezik, amellyel elosztva az egy telepítésre jutó költséget, megkapjuk a tényleges költséget.

Az LTV talán az egyik legfontosabb mutató, ami az egy felhasználó „élettartam értékét” fejezi ki, vagyis azt, hogy mennyit ér egy felhasználó, amíg használja az alkalmazásunkat. Kiszámításához az egy felhasználóra jutó havi bevételekből ki kell vonni az egy felhasználóra jutó havi költségeket (CPI), és ezt megszorozni az LT mutatóval (hónap).

Amennyiben az LTV nem magasabb az eCPI-nél, úgy az alkalmazás többe kerül, mint amennyit behoz. Benchmarkként jellemzően azt mondják, hogy az LTV-nek 2-3-szor magasabbnak kell lennie az eCPI-nél.

  1. ARPU, ARPPU, ARPDAU

Az average revenue per user (ARPU), az egy felhasználóra jutó átlagos bevétel általában egy hónapra vonatkozó mutató, kiszámításához ezért a havi bevételt kell elosztani a havi aktív felhasználók számával. A több szintű alkalmazások esetében különbséget szoktak tenni a fizető és a nem-fizető felhasználók között. Ilyen esetben az average revenue per paying user (ARPPU) mutatót, vagyis az egy fizető felhasználóra eső átlagos havi bevétel mutatót érdemes használni, ahol a nem-fizető felhasználókat nem veszik figyelembe a mutató kiszámításakor.

Az alkalmazás népszerűségétől függően még mélyebb betekintést nyerhetünk az alkalmazásunk sikerességébe, ha az average revenue per daily active user (ARPDAU), vagyis napi aktív felhasználókra jutó átlagos bevételt is kiszámítjuk. Mivel az alkalmazást napi szinten használók a legértékesebbek, ezért ha ezek a felhasználók magasabb ARPU-val rendelkeznek, az jót jelent az app jövőjére nézve. Alacsony ARPDAU mellett, még ha az alkalmazást sokan napi szinten használják is, akkor sem lehet túl nagy bevételre számítani.

  1. FUUU faktor

Játékok esetében a FUUU tényező azt mutatja, hogy mennyiben használják még az emberek a játékalkalmazást. Kiszámításához az egy nyeréshez szükséges próbálkozások számát kell elosztani azzal, ahányszor majdnem sikerült megnyerni egy szintet a játékban. Vagyis minél többször próbálkozik a játékos megnyerni egy szintet, annál alacsonyabb lesz az FUUU faktor, ami motiváltabb, elkötelezettebb játékosokat jelent.

  1. Lemorzsolódási ráta, megtartási ráta, visszatérési ráta

A megtartási ráta azon emberek számára utal, akik telepítik az alkalmazást, és másnap, harmadnap, stb. is használják azt. A lemorzsolódási ráta = 1 – a megtartási ráta.

A visszatérési arány a felhasználók azon arányára utal, akik egy adott időszak alatt aktívak, az adott időszak alatti összes letöltő számához képest. Ez a marketing tevékenység optimalizálásához is fontos, hiszen így láthatóvá válik, hogy mely felhasználó válik aktívabbá, attól függően, hogy mikor és honnan telepítette az alkalmazást.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s