Watch OS 2: üdv, natív alkalmazások

apple-watch-os-2-0-native-developers-540x334

Az Apple Watch piacának felpörgését várja az Apple okosórájának frissítésétől, mely közvetlen hozzáférést ad a harmadik oldali alkalmazások fejlesztői számára magához az órához. Mi az újdonság ebben? – kérdezhetnénk, hiszen az áprilisi piacra kerüléskor már mintegy 3500 alkalmazás volt elérhető a platformra. Nos, ez így nem egészen igaz.

A valóságban a külső (azaz nem Apple) fejlesztésű appok lényegében csak kiterjesztett kijelzőként használták az órát, valójában teljes mértékben a telefonon futottak, és Bluetooth kapcsolaton keresztül tartották a kapcsolatot az új kiegészítővel. Ennek a kényszermegoldásnak nem kis szerepe van az Apple Watch-ot lassú reakcióidejéért, olykor egyenesen frusztráló működéséért ekéző kritikák megszületésében, ráadásul rengeteg egyedi adottság maradt kihasználatlanul, pusztán azért, mert a fejlesztők nem fértek hozzá ezekhez.

A Watch OS 2-vel mindez a múlté, nem csak a harmadik oldali fejlesztők előtt nyitja meg a kapukat a valóban natív, lényegében az órán „élő” alkalmazások előtt, de kvázi az összes szoftver és hardver komponenshez közvetlen hozzáférést biztosít számukra, így többek között a beépített mozgásérzékelőhöz, a Digital Crown névre keresztelt „felhúzónak” álcázott funkciógombhoz, vagy épp a haptic (érintést szimuláló) visszajelzéshez.

wwdc-2015-apple-watch-apps-3534

Mindezek egyenes következménye az elérhető applikációk minőségi ugrása, ennél azonban jócskán tovább mutat a lépés. Az Apple nem titkoltan az iPhone-robbanás jelenségét szeretné megismételni, ezzel párhuzamosan okosóráját a kiegészítők táborából a kvázi-önálló platformok szintjére emelve. Emlékezzünk csak vissza az iPhone 2007-es megjelenésére. Habár a készülék mind a szakma, mind a vásárlóközönség szimpátiáját kivívta, lényegében csak az App Store egy évvel későbbi elindulásával sikerült kitörnie a felpimpelt iPad skatulyából, és vált egy gyakorlatilag mindenre jó valamivé, világelső márkává.

Nem mellesleg sikeresen felrántotta magával az addig csak stagnáló okostelefonpiacot is, hasonló lökés pedig valljuk be, a szárnyait bontogató smartwear piacra is ráférne. Lényegében valamennyi versenytárs piacra dobott pár alternatívát, azonban eddig jócskán az elvárások alatt maradtak az eladások. Az Android Wear esetében például a rendelkezésre álló 4,6 millió készülékből alig 720.000-et sikerült értékesíteni. A helyzet azonban csak átmeneti, legalábbis az elemzők szerint, akik gyakorlatilag 99%-os biztonsággal a smartwear piac robbanását várják az Apple bejelentésének, illetve az Apple Watch felfutásának hatására. A Strategy Analytics piackutató előrejelzése szerint az Apple mintegy 15,4 millió készüléket dob piacra 2015-ben, megszerezve ezzel az okosóra piac 54,8 százalékát – összehasonlításképp a versenytársak összesen mintegy 12,7 millió darabbal képviselik magukat – mely annak 511 százalékos bővülését eredményezi majd, 28,1 millióra emelve az eladások számát a 2014-ben mért 4,6 millióról.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s