Mobilblokk

A Financial Times értesülései szerint egy meg nem nevezett európai szolgáltató hirdetésblokkoló rendszert telepített saját hálózatába, melyet még az idei év vége előtt aktiválni is fog. A részletekről nem sokat tudni, a technológia szállítója azonban ismert: az izraeli illetőségű startup cég, a Shine kifejezetten a legnagyobb online hirdetésszolgáltatók, így a Google hirdetési tartalmainak kiszűrésére szakosodott. A jobb sávszélesség kihasználtság jelszava mögött persze a virágzó mobilhirdetési piaci részesedésre ácsingózó mobilszolgáltatók taktikázása bújik meg.x_mark_red

Az egyelőre meglehetősen homályos, ám valóságtól cseppet sem elrugaszkodott történetnek egyelőre csak egy szereplője biztos, ugyanakkor a háttérben futó szálak igen beszédesnek tűnnek. Az utóbbi időben szokatlanul aktívan hallatja a hangját a Shine CMO-ja, Roi Carthy, ráadásul rendre mérvadó médiumokon keresztül, mint a már említett Financial Times vagy épp a Business Insider. Carthy korábbi nyilatkozatai és interjúi alapján legalább egy amerikai mobilszolgáltatónál is már teljes készültségben várja az aktiválást a rendszer, a várhatóan több tíz millió felhasználót érintő bejelentésre pedig már csak pár hónapot kell várni.

Névvel azonban eddig senki nem vállalja magát, a Wall Street Journal megkeresésére a Verizon, az AT&T, a Sprint és a T-Mobile sem reagált, a médiának nyilatkozó titokzatos források pedig még odáig sem mennek el, hogy markáns véleményt fogalmazzanak meg, nemhogy akár egy érintett szolgáltatót megnevezzenek. A Shine befektetői háttere azért adhat némi támpontot, egyik legnagyobb támogatója ugyanis az a Horizon Ventures, melynek tulajdonosa nem más mint az Európa szerte aktív mobilszolgáltató 3 network többségi részesedését bíró Hutchinson Whampoa elnöke, Li Ka-shing.

Összeesküvés elmélet? Lehet, de legkevesebb elaol-plans-to-build-up-a-substantial-mobile-advertising-businessgondolkodtató a szolgáltatók hallgatásba burkolózása. Ugyanakkor az sem véletlen, hogy ilyen óvatosan kezelik a témát, hiszen mind Európában, mind az USA-ban komoly kérdéseket vetne fel a reklámok szűrése a netsemlegességet illetően. Persze ezt sem lenne túlságosan nehéz kijátszani, ha például egy szolgáltató különdíjas szolgáltatásként kínálja a reklámblokkolást, vagy akár csak a felhasználói hozzájárulását kikérve alkalmaz hasonló rendszert, akkor lényegében meg is szűnt a probléma. Ezzel együtt azonban nagyon vékony jégen jár az a szolgáltató, aki bármilyen mértékű korlátozást tervez bevezetni, hiszen pont a mobilreklámplatform legnagyobb előnyeit veszélyezteti. Valószínűbb forgatókönyv, hogy a Google és a hasonló hirdetési szolgáltatók sarokba szorítására megy ki a játék, meglepő lenne, ha ezt tétlenül nézné  végig a keresőóriás.

Hozzászólás