Mobilra fel! – A gyakorlatban

Korábbi bejegyzésünkből már tudjuk, miért nem halogatható tovább a webes felületek mobilra ültetése, most lássunk néhány gyakorlati útmutatást is.

079e4a3

A legtöbb probléma forrását laikusok is jó eséllyel megtippelhetik: bizony a lényegesen kisebb kijelzőről van szó. A jó mobilnézet kialakításánál nincsen fontosabb, még a legkritikusabb átlagfelhasználó is szívesebben ad még egy esélyt egy döcögősen működő mobiloldalnak, ha az elképesztően jól néz ki. Megfordítva a dolgot, lehet a mienk a legkiforrottabb, leggyorsabban működő felhasználói folyamat, ha nem konzisztens látvány fogadja a látogatót akkor el sem fog jutni odáig, hogy ezt megtapasztalja. Röviden: az első benyomás itt is meghatározó.

Ezután következhet a megfelelő sebesség biztosítása. Az Amazon nem is olyan régen kiszámolta, hogy egy másodperces lassulások az oldalletöltésekben akár másfél milliárd dolláros veszteséget is jelenthet a vállalatnak. Áramvonalas működésre van szükség, a legjobb amit tehetünk, hogy a teljes lehetséges fogyasztói folyamatot feltérképezzük, ahol lehet egyszerűsítünk és lenyessük a felesleget, kiszűrjük a duplikált információkat.

A fentiektől nem tökéletesen független kérdés a kezelőfelület átgondolása. Mobilon a felhasználó nem klikkel, nem egérrel közlekedik, sőt megpróbál majd zoomolni, forgatni, swipeolni. Ezeket nem szabad figyelmen kívül hagyni, hiszen pontosan olyan készségszerűen használják a megszokott gesztusokat a felhasználók, mint az egeret, és minden egyes nem az elvárásoknak megfelelő navigációs forma kikényszerítésével, a lehetőségek lekorlátozásával csak pakoljuk egymásra a csalódásfaktorokat.

Az alapok után a lényeg: a tartalom. A hármas szabály szerint a mobilkontent „likvid, linkelt, likeolt”, vagyis minden kijelzőn jól mutat; mindig visz valahova zsákutca nélkül és fel tudja kelteni a célközönség érdeklődését. Közérthetőbben mondva, mobilon nagyon minimális az az idő, ami alatt meg kell tudnunk ragadni a figyelmet. Ha a felhasználó még az esetleges hibázást, eltévedést beleértve nem kapja meg a szükséges információt idejében, vagy nem tud gyorsan eljutni az azt tartalmazó felületre, akkor őt bizony elvesztettük.

Ehhez kapcsolódóan ismételten lényeges eleme a felhasználói felületnek a konzisztencia. Az egyik leggyakoribb hiba, ha felületidegen, más tartalmaktól eltérő módon szerepeltetünk bizonyos elemeket. Meg kell találni a leginkább kézre álló formát, és ahhoz a teljes folyamatban ragaszkodni kell. Ha valahol emiatt ellentmondásba kerülünk, akkor nem terveztük meg kellő alapossággal a felhasználói folyamatot.

Az eltérő kijelző méretekből adódóan ugyancsak kiemelt fontossággal bír a reszponzív design, azonban ez a közhiedelemmel ellentétben nem csak az egyes oldalelemek méretének és pozíciójának beállítására korlátozódik. Beletartozik például az is, hogy figyelembe kell venni az adott felhasználó csatlakozási sebességét is, felkészülve a gyors működés biztosítására lassú hálózat esetén is (pl.: kisebb méretű multimédia assetekkel, egyfajta csökkentett móddal).

Mivel egy teljes webtartalom szinte soha nem fog elférni egy telefon kijelzőn, így a vizuális segédletek használata mindenképpen ajánlott. Egy-egy a navigáció módját, a továbblépés lehetőségeit, vagy akár a megosztás módjait jelző kis ikon vagy nyíl rengeteget dobhat a felhasználói élményen. Vegyünk egy egyszerű példát: A tutitesztek.hu mobiltelefonokkal foglalkozó (teljesen fantázia szülte) weboldal tesztjei a weben minden esetben ugyanazt a bevált formátumot követik: az egyes fejezetek (külső, szoftver, hardver, összefoglalás) külön weboldalakként érhetők el egy-egy termék tesztje esetén. Az egyes oldalak szöveghosszúsága miatt ez abszolút indokolt és jó megoldás, nagyon szépen rendszerben foglalja, áttekinthetővé teszi az oldalt. Mobilon azonban már durván rombolja a felhasználói élményt azáltal, hogy egy lefelé swipeolás után még új oldal betöltésére kényszeríti a látogatót, amíg el nem éri a kívánt fejezetet. Ebben az esetben sokkal jobb megoldás egy hosszabb oldal létrehozása egy széttördelt helyett, az egyes fejezeteknek megfelelő, folyamatosan látható gyorslinkekkel. A gyors elérés így biztosított, a felhasználó pedig már amúgy is megszokta, hogy egyszerre nem lát minden tartalmat, mégis kiküszöböltük a felesleges fejezetenkénti töltögetést.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s