Mobilra fel! – Alapok

A legfrissebb felmérések szerint az elérhető digitális tartalom immáron felét mobileszközök segítségével érik el a fogyasztók, azaz a mobilra optimalizált felületek gyakorlatilag átkerültek a versenyelőnyt biztosító plusz kategóriából a szükséges alapfeltételek közé. A desktop megjelenések átültetése azonban egyáltalán nem egyszerű, a kijelző mérete csak a legtriviálisabb, de közel sem az egyetlen probléma.

mobcontent

Nem kell külön elmagyarázni, hogy mobil és mobil között is óriási lehet a különbség, elsősorban azonban mégsem ezt a sokszínűséget, hanem a kontextus megváltozását kell figyelembe venni a mobilfelület kialakításakor. Paradoxonnak hat, de még laptopon sem valósul meg a tényleges mobilitás, le kell ülni, elő kell pakolni ahhoz, hogy kényelmesen használni tudjuk. Aktuálisabb példát hozva hiába szokás egyenlőségjelet tenni a tablet és az okostelefon közé, a különbségek már itt is szembetűnők: míg utóbbi esetében közel a használati idő 100 százalékában folyamatos az internet kapcsolat, addig a táblagépeknél ugyanez a mérőszám már csak 20 százalék.

Hogy miért olyan fontos ez? Habár felhasználók tekintetében ugyanazokról az emberekről beszélünk, amint más eszközhöz nyúlnak gyakorlatilag teljesen átlényegülnek, homlokegyenest más használati szokásokat vesznek fel, más beidegződések mentén teszik próbára ugyanazt a tartalmat. Marketing szempontból nézve ez az azonnali, helyben történő elérés is új aspektusba helyezi a másképp becsomagolt tartalmat, teljesen újraértelmeződik a potenciális ügyfél „jó helyen, jó időben” történő megragadásának mantrája. Kivételesen nem hozunk konkrét példát, de nem is lenne sok értelme, hiszen ezek a megoldások zsenialitása szinte minden esetben egy-egy ügyesen megragadott, csak tipikusan az adott termék és adott környezet vonatkozásában mutatkozik meg. Fontosabb hogy magát a gondolkodásmódot sajátítsuk el, és megértsük, miért, mire, hogyan használják okostelefonjaikat a célcsoportunk tagjai.

Nem kell a túlságosan mélyre ásni, kortól, nemtől, vallástól, politikai beállítottságától, szemszíntől függetlenül minden egyes felhasználó ugyanazért veszi elő a telefonját: megoldást vár egy bizonyos problémára, függetlenül attól, hogy az miből fakad. Ennek következtében az adott márkától is lényegében ugyanazt várják el, ha mobileszközön keresztül érik épp el: adjon villámgyors, releváns, személyre szabott választ. A mobilhasználat esetén ráadásul sokkal inkább érvényesül az aktuális fizikai helyzet kérdése, például ha egy üzlet közelében böngészi valaki a márka honlapját, akkor jó eséllyel az adott üzlet nyitva tartása érdekli.

A mobilhasználati szokásokat persze több dolog árnyalja, melyek ráadásul rohamosan evolválódnak is. Míg korábban szinte kizárólag útközben nyomkodtuk a készülékeinket, otthon pedig inkább az asztali vagy laptop gépeinket részesítettük előnyben, mára az okostelefonok már a négy fal között is kezdik átvenni a hatalmat. Egyre nagyobb tehát a szerepük a vásárlási döntés előkészítésben, informálódásban, innentől már tényleg csak egy lépés a tényleges vásárlás.

Óvakodjunk a „tuti megoldásoktól”, a hangzatos aranyszabályoktól. Mostanában jó eséllyel a „mobile first, mobile only” jelszavak valamelyike fog visszaköszönni, vagyis az a nézet, hogy eleve, vagy kizárólag csak mobilra érdemes tervezni új felületeket, figyelembe véve a legfiatalabb generációk szokásait és elvárásait. Nagyon szép gondolat, legalábbis ha a célcsoportunk valamennyi tagja 18 év alatti. Természetesen a fenti tényezőket figyelembe kell venni, nem árt már most megragadni a fiatalokat, de nem kell átesni a ló túlsó oldalára.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s