Mobil weboldal: ezekre a mérőszámokra érdemes odafigyelni!

Az okostelefonok és tabletek térnyerésének köszönhetően ma már a mobil látogatások igen fontos részét képezik a webes forgalomnak. Nem elég azonban ezt tudnunk, ahhoz ugyanis, hogy megalapozott döntéseket tudjunk hozni weboldalunk szerkezetével, a design elemekkel kapcsolatban, jó ha pontosan tisztában vagyunk vele, hogy a webhely látogatóinak hány százaléka mobil látogató, milyen eszközt használnak, és mik a tapasztalataik a honlapunkkal kapcsolatban?

mobilemetrics

Elsőre talán ijesztőnek tűnik mindezek külön figyelemmel kisérése a szokásos weboldal adatok elemzése mellett, szerencsére azonban néhány kulcsfontosságú mutató jó áttekintést tud nyújtani a mobil látogatókról, valamint arról, hogy miként lehetne igényeiket még jobban kielégíteni. Ezeket vesszük most sorra.

1. Forgalom eszközkategóriák szerint

Mindenekelőtt azt érdemes tudnunk, hogy weboldalunk látogatóinak hány százaléka érkezik mobil eszközökön keresztül. Ezt korábban valamivel nehezebb volt meghatározni, az elmúlt néhány évben azonban a legnagyobb webanalitikai szolgáltatók már erről is statisztikát nyújtanak. A Google Analyticsben például az Audience > Mobile > Overview (Közönség > Mobil > Áttekintés) menüpont alatt megtaláljuk, hogy hányan látogatták oldalunkat számítógépen, mobilon vagy tableten keresztül.

1mobil Fontos különbséget tenni a tablet és a mobilforgalom között, amit gyakran hajlamosan vagyunk egy kalap alá venni, holott a látogatók teljesen eltérő viselkedése figyelhető meg a két eszköz tekintetében, legyen szó oldalon eltöltött időről, médiafogyasztásról, vagy online vásárlásról.

2. Eszköz típusa

Szintén fontos tudni a mobil eszköz típusát, amelyről forgalom generálódik az oldalunkon. A responsive webdesign terjedésének köszönhetően ez az információ ugyan egyre kevésbé fontos, azonban érdemes erre is vetni időnként egy pillantást.

Segítségünkre lehet ugyanis a technológiai fejlesztések megtervezésekor, hogy milyen operációs rendszert, tablet, illetve mobiltelefon típust használnak a látogatóink.

Google Analyticsben ezt az Audience > Mobile > Devices (Közönség > Mobil > Eszközök) menüpontban találjuk.

2mobil

3, 4 és 5. Ügyfélszerzés/Konverzió/Viselkedés

A következő három fontos mutatóhoz kicsivel többet kell kattintani, de még mindig nagyon könnyű kinyerni ezeket az információkat.

A Google Analyticsen belül ezen mutatók eléréséhez a Szegmens hozzáadása gombra kell kattintatni, majd a Mobile and Tablet Traffic (Mobil és táblagépes forgalom) vagy csak a Mobile Traffic (Mobilforgalom) szegmenst kiválasztani, attól függően, hogy mire vagyunk kíváncsiak. Mobilforgalom csak az okostelefonokat jelenti.

3mobilEzek után már látni fogjuk a mutatókat. Egyszerűen válasszuk ki az Acquisition > Overview (Ügyfélszerzés>Áttekintés) menüpontot, ahol – amennyiben a Mobilforgalom szegmenst választottuk korábban – mobil látogatókra bontva láthatjuk az Akvizíció, Viselkedés illetve Konverziós mutatókat.

4mobilMiért fontos ez? Mert így láthatjuk, hogy melyik marketing tevékenységünk vonzza be a mobil látogatókat (Acquisition), hogy ezek a látogatók hogyan és mivel töltik el az idejüket az oldalunkon (Behavior) és hogy végrehajtanak-e valamilyen konverziót (Conversions).

5mobil

6. Webhelysebesség

Végül még egy mérőszám, amit érdemes nyomon követni: ez a webhelysebesség. Egy gyorsan betöltő weboldal a számítógépet használó látogatóknak is fontos, de a mobil látogatóknak még inkább, hiszen lehet, hogy a sávszélességük, vagy az idejük korlátozott, így nem fognak sokat várni, hogy betöltsön az oldalunk.

Ahhoz, hogy megtudjuk, milyen gyorsan, vagy lassan töltődik be a weboldalunk mobilon, látogassunk el a Behavior > Site Speed > Overview (Viselkedés>Webhelysebesség>Áttekintés) fülre (de csak miután a Szegmensek közül kiválasztottuk a Mobilforgalmat, vagy a Mobil és Táblagép forgalmat).

6mobilFontos tudni, hogy ezek a sebesség adatok egy mintán alapulnak, tehát nem tekinthetők teljesen pontosnak, arra azonban alkalmasak, hogy eldöntsük, hogy nagyobb figyelmet kell-e fordítanunk a webhelyünk sebességének javítására a mobil látogatók érdekében, vagy sem.

A bemutatott mérőszámok ugyan nem adnak választ minden kérdésre a mobil látogatóinkkal kapcsolatban, azonban jó kiindulási pontként szolgálnak ahhoz, hogy megtudjuk, egyáltalán hányan látogatják meg oldalunkat mobil készülékről, és miként tudjuk az igényeiket jobban kiszolgálni.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s