Hát én immár mit válasszak? – 1. rész: Android

andro1

Már felhasználói szemszögből sem egyszerű az okostelefonok közti választás, hiszen a készülékvásárlással egyetemben egyik vagy másik operációs rendszer mellett is elkötelezzük magunkat. Applikáció fejlesztőként azonban még ennél is problémásabb a helyzet, hiszen egyik oldalról az üzleti igények megvalósulása, a minél több célfelhasználó elérése, másik oldalról pedig az egyes platformokra való fejlesztés nehézségei fenyegetnek. Mi a legjobb választás?

Természetesen nincs kőbe vésett igazság, bármennyire is igyekszik az egyik vagy másik oldal rajongótábora elhitetni velünk, alapvetően minden az üzleti céltól függ. A valódi kérdés inkább az, mi felel meg éppen jobban az aktuális céloknak? A nagy vízválasztó jelenleg az Android és az iOS közti döntés, de nem szabad elfeledkezni az egyre nagyobb teret nyerő Windows platformokról sem.

Először is nézzük, mivel kell szembesülnünk, ha Android a célplatform:

Minden, ami jó

Az Android szinte valamennyi előnye a nyílt forráskódra vezethető vissza. A készülékgyártól előtt kvázi szabad az út, arra telepítenek Androidot, amire csak akarnak, ennélfogva sokkal szélesebb kört képes elérni, lényegesen nagyobb a penetráció (világszinten a piaci részesedése több, mint 70%). Fejlesztői szempontból is kivételesen jó a helyzet abban a tekintetben, hogy egyrészt a jól ismert és elterjedt Java programnyelvet támogatja, másrészt a nyílt forráskódnak köszönhetően egyszerű az integráció és a külső fejlesztőeszközök bevonása az alkalmazás optimalizálásához, akár merőben új funkcionalitások kivitelezéséhez.

Az Android piactér, a Google Play ráadásul elég erősen profitál a Google kereső algoritmusából, pillanatok alatt megtalálható és telepíthető az adott felhasználó preferenciáinak leginkább megfelelő alkalmazás, ráadásul másik oldalról nézve szinte nevetséges összegbe kerül egy-egy alkalmazás felvitele és közzététele a piactéren.

andro2

… és ami már kevésbé:

Sajnos a nyílt forráskód azt is jelenti, hogy a biztonsági kockázatok is hatványozódnak. Habár az iOS sem sérthetetlen, az Android platform egyik legnagyobb gyengéje a rosszindulatú programoknak, vírusoknak való kitettség. A széleskörű alkalmazás emellett óriási próbatételt jelent a fejlesztőknek, hiszen nincs fix architektúra, nincs fix képernyőméret, azaz könnyen lehet hogy két készüléken nem csak egész másképp fest ugyanaz az alkalmazás, de a felhasználói élmény sem zökkenőmentes. A legjobb amit tehet a fejlesztő, hogy a legelterjedtebb és az adott pillanatban legjobb céleszközökre próbál lőni, aztán a visszajelzések alapján optimalizál, optimalizál és optimalizál.

Verziókat tekintve is széttöredezett a piac, azaz viszonylag nagy számban vannak jelen egy időben az Android operációs rendszerek eltérő verziói, vagyis kompatibilitás szempontjából is roppant körültekintően kell eljárni. A rugalmas fejlesztői környezetnek is ára van természetesen,  ha azt csinálunk amit csak akarunk, akkor lényegesen nagyobb munka valami vizuálisan és funkcionálisan is élvezhetőt összerakni, mintha előre definiált elemekből építkeznénk. Végül, de nem utolsósorban a nagyobb felhasználótábor nem feltétlenül jelent nagyobb fizetőképes keresletet. A rengeteg belépő szintű készülék többnyire fizetésre kevésbé rávehető felhasználókat takar, többek között ezért is többnyire alacsonyabbak az Android platformról származó bevételek, mint például egy iOS verzió esetében.

 

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s