Milyen üzleti modellekkel működhet egy applikáció? – 1. rész

A mobilhirdetési piac évről évre növekszik: a Gartner becslései alapján a hirdetési bevételek globális szinten 2014-ben elérhetik a 18 milliárd dollárt, amely a 2013-ra jellemző 13,1 milliárd dolláros értékhez viszonyítva közel 37,5 százalékos növekedést jelent. Ennek ellenére egyre gyakoribbak azok a szakértői vélemények, melyek szerint a mobilplatformon megjelenő hirdetések hatékonysága jelentős mértékben elmarad az egyéb kommunikációs eszközökével szemben. A probléma forrása a kis képernyőben és az eszköz személyes jellegében keresendő: a mobilhirdetéseket egyszerűen irritálóbbnak találják a felhasználók. További probléma, hogy – szintén a képernyőméretből fakadóan – a hirdetésekre érkező véletlen kattintások száma magas, ezáltal jóval nehezebbé válik a kampányok mérése. Mi a megoldás? A mobilplatform monetizációs folyamatának kulcsa nem a hirdetési megoldásokban, hanem az alkalmazásokban rejlik, melyek lehetőséget biztosítanak a fogyasztókkal való hosszú távú kapcsolat kialakítására, illetve új bevételi csatornákat nyitnak meg a vállalatok előtt. A különböző mobilhirdetési megoldások pedig inkább a mobilalkalmazások felfuttatására alkalmasak, mintsem a termék vagy szolgáltatás közvetlen promóciójára. Hogyan válhat tényleges hozzáadott érték egy alkalmazásból? Milyen modellek életképesek? Jelen cikksorozatban a mobilalkalmazásokkal kapcsolatos üzleti modellek kerülnek terítékre, első lépésben a népszerű freemium modell.

Freemium

A „freemium” modell az egyik leggyakrabban használt megoldás. Lényege, hogy maga az alkalmazás ingyenesen letölthető formában minél több felhasználó telefonjára rákerüljön, majd a kialakult közösségre építve bevételt generáljon az alábbi megoldások egyikén keresztül.

A. Pro verzió értékesítése

Ingyenes formában letölthető az alkalmazás korlátozott, közismertebb nevén „lite” verziója, amelyben a szolgáltatások korlátozottan elérhetőek. Fizetős formában elérhető a teljes, vagy „pro” verzió, a benne rejlő összes funkcióval. A siker azon múlik, hogy az ingyenes alkalmazást letöltők hány százaléka hajlandó megvásárolni a teljes árú verziót. A kritikus pont az ingyenes verzió szolgáltatás portfóliójának megtervezése, hiszen elég meggyőzőnek kell lennie ahhoz, hogy felkeltse az igényt a vásárlásra, ugyanakkor elég korlátozottnak ahhoz, hogy legyen értelme megvásárolni a teljes verziót. Erre a modellre példa lehet a közönségkedvenc Fruit Ninja, amelyben már több száz millió játékos aprítja a gyümölcsöket rendszeresen. A játék lite verziójában a játékmódok közül csak egy darab érhető el, az igazán népszerű „Arcade” mód csak a fizetős formában érhető el.

crazyb0y-FNINJA

B. Hirdetési felületek értékesítése

A jelentős mennyiségű felhasználóbázissal rendelkező applikációk esetében működőképes modell lehet a hirdetési felületek értékesítése. Célszerű az alkalmazáson belül már a tervezési szakaszban elkülöníteni a különböző hirdetési zónákat. A hirdetések megjelenítésére használhatóak a különböző partnerhálózatok (pl. Google Admob), illetve alkalmazható saját értékesíti hálózat is. Az előbbi esetében számolni kell azzal, hogy nincs ráhatásunk a megjelenő hirdetésekre, míg a saját értékesítési hálózat fenntartása jelentős költséggel és munkaerő igénnyel járhat. A modell veszélye, hogy a közösség a hirdetéseket zavarónak találja, ezért adott esetben növekedhet a lemorzsolódási ráta. A hirdetések tipikus bevételi forrásnak számítanak a népszerű hírportálok mobil verziójában, példa lehet az MNO mobilalkalmazása.

mno

C. Hirdetések nélküli pro verzió értékesítése

Tulajdonképpen az „A” és „B” modellek keverékéről van szó, ahol elérhető az alkalmazás ingyenes és fizetős verziója is, a kettő között pedig kizárólag annyi a különbség, hogy megjelennek-e a hirdetések, vagy nem. Így a felhasználó maga dönti el, hogy hajlandó megvásárolni a hirdetésektől mentes verziót, vagy továbbra is használja az ingyenes alkalmazást, ahol folyamatosan találkozik a reklámokkal. Példaként felhozhatóak a különböző zseblámpa alkalmazások, melyek egyaránt elérhetőek ingyenesen reklámokkal, illetve fizetősen hirdetések nélkül.

original

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s